STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU JĘZYKOWYM MALI ODKRYWCY W MESZNEJ

WSTĘP: STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU JĘZYKOWYM MALI ODKRYWCY W MESZNEJ, to zbiór zasad i procedur postępowania
w placówce, które mają być przestrzegane i stosowane w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka/wychowanka.

Dokument ten określa:

  • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu przedszkola,

  • sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że dziecko

    doświadcza krzywdzenia,

  • zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko,

  • zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,

  • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.

    PODSTAWA PRAWNA:

    1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
    2) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

    3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
    4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
    5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

    6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

    ROZDZIAŁ 1
    PODSTAWOWE TERMINY
    Ilekroć w niniejszych standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
    1) Dyrektorze Przedszkola, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Niepublicznego Przedszkola Mali Odkrywcy;
    2) Przedszkolu, jednostce – należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Językowe Mali Odkrywcy w Mesznej;
    3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia lub innej w Niepublicznym Przedszkolu Mali Odkrywcy w Mesznej;
    4) partnerze współpracującym z przedszkolem – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie przedszkola na mocy odrębnych przepisów (np. fizjoterapeuta, trener sportowy i inne osoby);
    5) dziecku / wychowanku – należy przez to rozumieć każdą osobę (dziecko) uczęszczające do Przedszkola;
    6) małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
    7) opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
    8) przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawny (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);

1

9) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

10) krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika przedszkola lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
Krzywdzeniem jest:

a. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,

b. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

c. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

d. przemoc ekonomiczna – brak zapewnienia odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, brak zapewnienia mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku nadzoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;

11) dane osobowe dziecka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka uczęszczającego do przedszkola;
12) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora przedszkola, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

13) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora przedszkola pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie przedszkola oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.

ROZDZIAŁ 2
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

  1. 1)  Dyrektor Przedszkola dokłada wszelkich starań, by zatrudniać

    pracowników/współpracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje, którzy podzielają wartości wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo dziecka do ochrony przed krzywdzeniem.

  2. 2)  Dyrektor przedszkola, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem dzieci lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w „Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym”, zwanego dalej "Rejestrem".

    Informację taką należy uzyskać z trzech oddzielnych baz danych:
    a) rejestru z dostępem ograniczonym:
    b) rejestru publicznego;
    c) rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

2

  1. 1)  Dyrektor przedszkola uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej iobyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie wRejestr. Przy czym w przypadku tego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.

  2. 2)  Przed zatrudnieniem nauczyciela/pracownika konieczna jest weryfikacja jego niekaralności. W tym celu dyrektor przedszkola żąda od kandydata do zatrudnienia zaświadczenie o niekaralności (uwzględniając nowe przepisy - zaświadczenie o niekaralności obejmujące szerszy zakres przestępstw niż do tej pory).

  3. 3)  Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;

  4. 4)  Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.

  5. 5)  Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

  6. 6)  Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”
    Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

  7. 7)  Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.

  8. 8)  Każdy nowo przyjęty pracownik zapoznaje się i stosuje się do zapisów wynikających ze Statutu przedszkola, regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu, zna zasady dotyczące przestrzegania praw dziecka, zasady przetwarzania danych osobowych oraz treść dokumentu - STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZEDSZKOLU MALI ODKRYWCY W MESZNEJ.

ROZDZIAŁ 3
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU PRZEDSZKOLA Z DZIEĆMI

  1. 1)  Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel przedszkola

    jest działanie dla dobra dziecka i w jego interesie.

  2. 2)  Personel przedszkola traktuje każde dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność

    i potrzeby.

  3. 3)  Postawa nauczycieli / pracowników wobec każdego dziecka , to postawa akceptacji, wolna

    od uprzedzeń, stereotypów i etykietowania, zachowanie – pełne szacunku i zrozumienia, zaufanie w zasoby i kompetencje dziecka, wsparcie dziecka w każdej sytuacji, stworzenie poczucia bezpieczeństwa.

3

  1. 4)  Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Każde, przemocowe zachowanie wobec dziecka jest niedozwolone. Nie można dziecka popychać, bić, szturchać, itp.

  2. 5)  Wobec dzieci nie stosuje się kar, w szczególności izolacji od grupy, ograniczenia terenu zabawy, pozbawienia dziecka uwagi i ograniczenia czasu spędzonego na ulubionych zajęciach. W sytuacji silnego pobudzenia dziecka dopuszcza się możliwość przerwania jego zabawy na chwilę w celu uspokojenia emocji.

  3. 6)  Nauczyciel/pracownik przedszkola w kontakcie z dziećmi:
    - zachowuje cierpliwość i odnosi się do dziecka z szacunkiem;
    - uważnie wysłuchuje dzieci i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
    - nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
    - nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);

  4. 7)  Nauczyciel/pracownik przedszkola nie ujawnia drażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym (dotyczy to również ujawniania jego wizerunku).

  5. 8)  W przypadku konieczności rozmowy z dzieckiem na osobności lub gdy istnieje konieczność odizolowania dziecka od grupy – nauczyciel/pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie (przepis nie dotyczy szczególnych pracowników przedszkola, w tym pedagoga , pedagoga specjalnego, psychologa).

  6. 9)  Pracownik przedszkola zobowiązany jest do równego traktowania wszystkich dzieci, niezależnie od ich płci, , pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.

10)Pracownik przedszkola zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego dziecka.

11) Pracownik przedszkola nie może utrwalać wizerunków dzieci w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.

12)Pracownikowi przedszkola nie wolno w obecności innych pracowników lub dzieci niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.

13)Pracownikowi przedszkola nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.

14) Pracownikowi przedszkola bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia
i utraty pracy) nawiązania relacji /składania propozycji o seksualnym zabarwieniu; przedstawiania dziecku treści o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści, proponowania dzieciom niedozwolonych substancji i innych używek.

15)Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

16)Nauczyciel/pracownik nigdy nie powinien dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny, nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp. Jeśli w odczuciu pracownika, dziecko potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem dziecka.

17)Pracownik, który ma świadomość, iż dziecko doznało jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z nim, wykazując zrozumienie i wyczucie. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.

18) Ze względu na specyfikę pracy w przedszkolu (zwłaszcza w grupach, gdzie uczęszczają młodsze dzieci), mogą wystąpić sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu. Chodzi o kontakt

4

nauczyciela/pracownika z dzieckiem w sytuacjach: pomocy dziecku w czynnościach higienicznych (przebieranie, korzystanie z toalety, mycie rąk, czyszczenie nosa, mycie zębów), pomocy w spożywaniu posiłków; pomocy dziecku (dziecku niepełnosprawnemu) w poruszaniu się. Należy jednak pamiętać, że w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka wymienionych powyżej, unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. W miarę możliwości należy zadbać o to, aby podczas czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystował drugi nauczyciel/pracownik.

19)Nauczyciele/pracownicy przedszkola, w miarę możliwości starają się monitorować sytuację i dobrostan dziecka. Monitorują samopoczucie, stan zdrowia, dobrostan dziecka, jego wygląd zewnętrzny, stan emocjonalny, analizują pojawiający się kryzys podczas rozstania, analizują relacje z rówieśnikami,

Wszystkie niepokojące sytuacje dotyczące dziecka np. podczas porannego przyjęcia do przedszkola (zadrapania, siniaki, guzy na czole, nie świeże ubranko, itp.) muszą zostać wyjaśnione z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.

20) W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie dziecka lub niepokojącą sytuację dotyczącą dziecka, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania oraz niezwłocznie poinformować dyrektora o zaistniałym fakcie.

21)Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy przedszkola i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych

22) Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z nauczyciela poza godzinami pracy przedszkola, dozwolone są środki: służbowy telefon; służbowy e-mail; służbowy komunikator; dziennik elektroniczny.

23)Nauczyciel/ pracownik przedszkola nie powinien zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

  1. 24)  Nauczyciel/ pracownik powinien unikać także nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

  2. 25)  W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych dzieci, opiekunów i pracowników.

  3. 26)  Wychowawcy oddziałów zobowiązani są do przeprowadzenia z dziećmi (stosownie do ich wieku) „pogadanek” dotyczących nieodpowiednich zachowań dorosłych wobec dzieci oraz dzieci wobec dorosłych oraz zapewnienie dzieciom poczucia, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc.

27)Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników przedszkola (nauczycieli / opiekunów, pracowników niepedagogicznych i innych).

28) Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest znać i przestrzegać zapisy niniejszego dokumentu, co potwierdzone będzie własnoręcznym podpisaniem stosownego oświadczenia (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów).

ROZDZIAŁ 4
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI 1) Przemoc wobec dzieci to:

1.stosowanie kar cielesnych, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała (bicie, szarpanie, popychanie, krępowanie ruchów, duszenie)
2. zadawanie cierpień psychicznych – agresja werbalna, która ma wywołać poczucie zagrożenia i lęk, zastraszanie i poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie, manipulowanie poczuciem winy, niszczenie ulubionych zabawek, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, 3. wykorzystywanie seksualne (przemoc seksualna): gwałt, molestowanie, prezentowanie treści pornograficznych, ekshibicjonizm, podglądanie

5

4. zaniedbywanie, czyli niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna, niezapewnianie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa

2) Pracownicy przedszkola w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich – takich, jak:

  1. dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie,

  2. dziecko jest głodne i kradnie jedzenie,

  3. dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej,

  4. dziecko nie ma odpowiedniej odzieży i butów dostosowanych do warunków

    atmosferycznych,

  5. dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie

    trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia,

  6. podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne,

    niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia,

  7. pojawia się niechęć do zajęć sportowych - dziecko nadmiernie zakrywa ciało,

    niestosownie do sytuacji i pogody,

  8. boi się rodzica lub opiekuna, wykazuje strach przed powrotem do domu,

  9. dziecko „ wzdryga się”, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,

  10. dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy,

    mdłości itp.

  11. pogodne dotąd dziecko nagle zaczyna być bierne, wycofane, uległe, przestraszone,

    depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;

  12. dziecko ma poczucie winy i wstydu, jest wycofane, ma trudności w relacjach

    z rówieśnikami,

  13. dziecko ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);

  14. nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);

  15. w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować

    elementy/motywy seksualne;

  16. dziecko jest rozbudzone seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;

  17. nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka;

18. dziecko używa słów mogących świadcz o przemocy.

2) Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:

  1. rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka,

  2. rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka,

  3. rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko,

  4. rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;

  5. rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami dziecka,

  6. rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa

    małoletni;

  7. rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;

  8. rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;

  9. rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie

    do sytuacji, wypowiada się niespójnie;

  10. rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka;

11.rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub

werbalnym;
12. rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

6

3) 4)

5)

W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy przedszkola zgłaszają sprawę dyrekcji oraz wspólnie podejmują rozmowę z rodzicami, motywując ich do szukania stosownej pomocy.
Każde domniemanie lub podejrzenie krzywdzenia dziecka powinno być potraktowane poważnie, gdyż brak reakcji na niepokojące sygnały może doprowadzić do tego, że dziecko nadal będzie krzywdzone/wykorzystywane, a w niektórych przypadkach może się nawet przyczynić do śmierci dziecka.

Pracownicy są świadomi odpowiedzialności karnej za niepodjęcie odpowiednich działań w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

ROZDZIAŁ 5
ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ NAUCZYCIELA/PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO UCZNIA LUB OPIEKUNA
1) Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez

osoby trzecie, związane z przedszkolem tj. pracownicy przedszkola, wolontariusze,

organizacje i firmy współpracujące z przedszkolem:
1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu,

wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie.

Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw - do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.
W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie dziecka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami.

W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;

  1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej lub

    psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić dyrekcję, aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;

  2. Jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec dziecka np. krzyki, niestosowne komentarze - zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie dyrekcji, aby mogła przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę.

2) Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią:

  1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na

    zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie.
    Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby ta wezwała i przeprowadziła rozmowę z opiekunami dziecka i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony.

    Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym powyżej.

  2. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka i odseparowania go od osoby krzywdzącej.

7

Ponadto zawiadamia dyrekcję lub sam przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka i osoby nieletniej podejrzanej. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

3) Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez jego opiekuna:

  1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka. Informuje o możliwości udzielenia wsparcia psychologicznego.

    W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;

  2. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko jest zaniedbane lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo dziecka.
    Powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego.

    Jeśli sytuacja ucznia się nie poprawi, zobowiązany jest powiadomić ośrodek pomocy

    społecznej.

3) W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka należy uzupełnić Kartę

Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3. W karcie interwencji należy opisać co jest przyczyną (jaka sytuacja, zdarzenie) że mamy podejrzenie krzywdzenia dziecka.

ROZDZIAŁ 5
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DZIECKA

  1. 1)  Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10

    maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

  2. 2)  W związku z wykonywaniem zadań służbowych/obowiązków pracowniczych w przedszkolu, każdy pracownik przedszkola zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji i wiadomości uzyskanych w związku z zatrudnieniem i przy okazji tego zatrudnienia (tajemnica służbowa) oraz do stosowania się do przepisów o ochronie danych osobowych ( RODO).

  3. 3)  Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

  4. 4)  Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

  5. 5)  Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego rodzicach/opiekunach. Może ,w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, skontaktować się z rodzicem/opiekunem dziecka i zapytać o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik przedszkola podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.

  6. 6)  Pracownik przedszkola nie może kontaktować przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego sytuacji rodzinnej. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik przedszkola jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

8

7) W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia przedszkola. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Dyrektor.

2. Dyrektor przedszkola, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi sekretariatu przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.

ROZDZIAŁ 6
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA

  1. 1)  Pracownicy przedszkola mają obowiązek zapewnić ochronę wizerunku dziecka.

  2. 2)  Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania

    wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie przedszkola bez pisemnej

    zgody opiekuna małoletniego.

  3. 3)  W celu uzyskania zgody na utrwalanie wizerunku dziecka , pracownik przedszkola ma

    obowiązek skontaktować się w tej sprawie z opiekunem małoletniego i od niego uzyskać

    taką zgodę.

  4. 4)  Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna

    małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

  5. 5)  Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,

    krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie

    jest wymagana.

  6. 6)  Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku ucznia

    utrwalonego jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej

    zgody opiekuna.

  7. 7)  Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy opiekuna poinformować o tym, gdzie

    będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.

  8. 8)  Należy upewnić się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.

  9. 9)  Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

ROZDZIAŁ 7
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET . PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

  1. 1)  Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować

    działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

  2. 2)  Na terenie placówki dostęp do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem nauczyciela/pracownika przedszkola.

  3. 3)  Sieć przedszkolna jest monitorowania i zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich.

  4. 4)  Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora. Do zadań tej osoby należy między innymi:

    - zabezpieczenie sieci przed niebezpiecznymi treściami,
    - instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,
    - sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu

    nie znajdują się niebezpieczne dla dzieci treści.

5) W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację przekazuje Dyrektorowi.

9

6) Wychowawcy oddziałów zobowiązani są do przeprowadzenia z dziećmi (stosownie do ich wieku) „pogadanek” dotyczących zasadach bezpiecznego korzystania z internetu oraz zagrożeń płynących z internetu.

ROZDZIAŁ 8
ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA DZIECKA PO UJAWNIENIU KRZYWDY

  1. 1)  W przypadkach bardziej skomplikowanych, budzących wątpliwości lub gdy osoby

    odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci uznają to za konieczne Dyrektor powołuje Zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca dziecka.

  2. 2)  Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej krzywdy.

4. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc dziecku będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu oraz tworzy PLAN POMOCY DZIECKU.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez przedszkole czynności w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;

b) wsparcia, jakie przedszkole zorganizuje dziecku i rodzinie;
c) skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

ROZDZIAŁ 9
PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIE KARTY”
1) Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez przedszkole, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
2) Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
3. Procedura „Niebieskie Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale 3.
4. Procedura „Niebieskie Karty” stanowi oddzielny dokument Przedszkola Mali Odkrywcy w Mesznej .
5. Procedura „Niebieskie Karty” stanowi załącznik nr 4 niniejszych standardów.

ROZDZIAŁ 10
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PRZEDSZKOLA DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. 1)  Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

  2. 2)  Dyrektor przedszkola wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony

    Małoletnich.

  3. 3)  Osoba wyznaczona przez dyrektora monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich

    naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr

    zgłoszeń i proponowanych zmian.

  4. 4)  Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania

    wśród pracowników przedszkola (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi

    załącznik nr 5 do niniejszego Standardu.

  5. 5)  Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz

    sporządza z nich raport, który przedstawia dyrektorowi przedszkola .

  6. 6)  W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Standardów oraz

    wskazywać naruszenia Standardów w przedszkolu.

  7. 7)  W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do

    zatwierdzenia dyrektorowi przedszkola.

  8. 8)  Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom

    przedszkola nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

10

ROZDZIAŁ 11
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem przedszkola ogólnodostępnym dla wszystkich pracowników przedszkola, rodziców i opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola.
3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami/opiekunami w danym roku szkolnym, przy czym rodzic/opiekun podpisuje stosowne oświadczenie, że zapoznał się z zapisami (załącznik nr 6 do niniejszych Standardów).

ROZDZIAŁ 12
MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest osoba wskazana przez dyrektora placówki.
2. Osoba, o której mowa powyżej jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz zaproponowanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich.

ROZDZIAŁ 13 ZAPISY KOŃCOWE

  1. 1)  Dokument - STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W NIEPUBLICZNYM

    PRZEDSZKOLU JĘZYKOWYM MALI ODKRYWCY W MESZNEJ - wchodzi z życie z

    dniem ogłoszenia.

  2. 2)  Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola i rodziców, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników i w kąciku dla rodziców oraz na stronie internetowej przedszkola.

  3. 3)  Pracownicy rozpoczynający pracę przedszkolu zobowiązani są do zapoznania i stosowania się do Polityki Ochrony Dzieci.