STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W ŻŁOBKU MINI ODKRYWCY W MESZNEJ
WSTĘP: STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W ŻŁOBKU MINI ODKRYWCY
W MESZNEJ, to zbiór zasad i procedur postępowania w placówce, które mają być
przestrzegane i stosowane w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka/wychowanka.
Dokument ten określa:
• zasady bezpiecznej rekrutacji personelu żłobka,
• sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że dziecko
doświadcza krzywdzenia,
• zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko,
• zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.
PODSTAWA PRAWNA:
1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021
r. poz. 1249);
4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury
"Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).
ROZDZIAŁ 1
PODSTAWOWE TERMINY
Ilekroć w niniejszych standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Dyrektorze żłobka, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Żłobka Mini
Odkrywcy w Mesznej
2) Żłobku, jednostce – należy przez to rozumieć Żłobek Mini Odkrywcy w Mesznej;
3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę,
umowy o dzieło, umowy zlecenia lub innej w Żłobku Mini Odkrywcy w Mesznej;
4) partnerze współpracującym ze żłobkiem – należy przez to rozumieć osoby wykonujące
zadania zlecone na terenie żłobka na mocy odrębnych przepisów (np. trener sportowy i inne
osoby);
5) dziecku / wychowanku – należy przez to rozumieć każdą osobę (dziecko) uczęszczające
do żłobka;
6) małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia
do ukończenia 18 roku życia;
7) opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji
i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
8) przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna
posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawny (osobę reprezentującą
dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska
lub gdy rodzice nie żyją);
9) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego
z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami
małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd
rodzinny;
10) krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika przedszkola
lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
2
Krzywdzeniem jest:
a. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba
uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte,
poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę
zdrowia bądź też zagrażać życiu,
b. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie
małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych,
manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań
i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
c. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez
osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym
(np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu
fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie,
ekshibicjonizm),
d. przemoc ekonomiczna – brak zapewnienia odpowiednich warunków do rozwoju
dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia,
w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, brak zapewnienia mu
odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku
nadzoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
11) dane osobowe dziecka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające
identyfikację dziecka uczęszczającego do żłobka;
12) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć
wyznaczonego przez Dyrektora żłobka, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją
niniejszych Standardów;
ROZDZIAŁ 2
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
1) Dyrektor żłobka dokłada wszelkich starań, by zatrudniać pracowników/współpracowników
posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje, którzy podzielają wartości
wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo dziecka do ochrony
przed krzywdzeniem.
2) Dyrektor żłobka, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem
osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,
leczeniem dzieci lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane
tej osoby są zamieszczone w „Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym”,
zwanego dalej "Rejestrem".
Informację taką należy uzyskać z trzech oddzielnych baz danych:
a) rejestru z dostępem ograniczonym:
b) rejestru publicznego;
c) rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania
wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie
w Rejestrze.
1) Dyrektor żłobka uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra
Sprawiedliwości. Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor
drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy.
To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw
wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie
w Rejestr. Przy czym w przypadku tego Rejestru wystarczy wydrukować stronę
internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
2) Przed zatrudnieniem opiekuna/pracownika konieczna jest weryfikacja jego niekaralności.
W tym celu dyrektor żłobka żąda od kandydata do zatrudnienia zaświadczenie
3
o niekaralności (uwzględniając nowe przepisy - zaświadczenie o niekaralności obejmujące
szerszy zakres przestępstw niż do tej pory).
3) Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć
również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do
celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi,
bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania
informacji dla wyżej wymienionych celów;
4) Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż
Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem
odpowiedzialności karnej.
5) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie
przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas
kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz
z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie
ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy,
stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania
wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem,
edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub
z opieką nad nimi.
6) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia”
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.
7) Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach
przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych
Standardów.
8) Każdy nowo przyjęty pracownik zapoznaje się i stosuje się do zapisów wynikających ze
Statutu żłobka, regulaminów i procedur obowiązujących w żłobku, zna zasady dotyczące
przestrzegania praw dziecka, zasady przetwarzania danych osobowych oraz treść
dokumentu - STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W ŻŁOBKU MINI ODKRYWCY
W MESZNEJ.
ROZDZIAŁ 3
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU ŻŁOBKA Z DZIEĆMI
1) Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel żłobka jest
działanie dla dobra dziecka i w jego interesie.
2) Personel żłobka traktuje każde dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność
i potrzeby.
3) Postawa opiekunów / pracowników wobec każdego dziecka , to postawa akceptacji, wolna
od uprzedzeń, stereotypów i etykietowania, zachowanie – pełne szacunku i zrozumienia,
zaufanie w zasoby i kompetencje dziecka, wsparcie dziecka w każdej sytuacji, stworzenie
poczucia bezpieczeństwa.
4) Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
5) Wobec dzieci nie stosuje się kar, w szczególności izolacji od grupy, ograniczenia terenu
zabawy, pozbawienia dziecka uwagi i ograniczenia czasu spędzonego na ulubionych
zajęciach. W sytuacji silnego pobudzenia dziecka dopuszcza się możliwość przerwania
jego zabawy na chwilę w celu uspokojenia emocji.
6) Każde, przemocowe zachowanie wobec dziecka jest niedozwolone. Nie można dziecka
popychać, bić, szturchać, itp.
7) Opiekun/pracownik żłobka w kontakcie z dziećmi:
- zachowuje cierpliwość i odnosi się do dziecka z szacunkiem;
- uważnie obserwuje i wysłuchuje dzieci,
- nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
4
- nie używa wulgarnych słów, gestów i żartów, nie czyni obraźliwych uwag,
- nie faworyzuje dzieci.
- nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
8) Opiekun/pracownik żłobka nie ujawnia drażliwych informacji o dziecku osobom do tego
nieuprawnionym (dotyczy to również ujawniania jego wizerunku).
9) W przypadku gdy istnieje konieczność odizolowania dziecka od grupy – opiekun/pracownik
powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o jego obecność
(przepis nie dotyczy szczególnych pracowników np. pedagoga , pedagoga specjalnego,
psychologa).
10) Pracownik żłobka zobowiązany jest do równego traktowania wszystkich dzieci,
Niedopuszczalne jest wyłączne skupianie uwagi na wybranych dzieciach z jednoczesnym
ignorowaniem potrzeb innych.
11) Pracownik żłobka zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych
w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, pochodzenia rasowego lub
etnicznego dzieci uczęszczających do żłobka.
12) Pracownik żłobka nie może utrwalać wizerunków dzieci w celach prywatnych, również
zawodowych, jeżeli opiekun dziecka nie wyraził na to zgody.
13) Pracownikowi żłobka nie wolno w obecności innych pracowników lub dzieci niestosownie
żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści
o zabarwieniu seksualnym.
14) Pracownikowi żłobka nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
15) Pracownikowi żłobka bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia
i utraty pracy) nawiązania relacji o seksualnym zabarwieniu, przedstawiania dziecku treści
o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści,
proponowania dzieciom niedozwolonych substancji i innych używek.
16) Pracownikowi nie wolno dotykać dziecka w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo
zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, dziecko potrzebuje np. przytulenia,
powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania
względem dziecka.
17) Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
18) Ze względu na specyfikę pracy w żłobku mogą wystąpić sytuacje, w których fizyczny
kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu. Chodzi
o kontakt opiekuna/pracownika z dzieckiem w sytuacjach: pomocy dziecku w czynnościach
higienicznych (przebieranie pampersa, korzystanie z toalety, mycie rąk, czyszczenie nosa,
mycie zębów), pomocy w spożywaniu posiłków; pomocy dziecku (dziecku
niepełnosprawnemu) w poruszaniu się, utulenia dziecka do snu lub uspokojenia.
Należy jednak pamiętać, że w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych
i higienicznych wobec dziecka wymienionych powyżej, unikać należy innego niż niezbędny
kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu
i rozbieraniu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. W miarę możliwości należy zadbać o
to, aby podczas czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystował drugi
opiekun/pracownik.
19) Opiekun nigdy nie powinien dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za
nieprzyzwoity lub niestosowny, nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie,
udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.
20) Pracownicy żłobka codziennie monitorują samopoczucie, stan zdrowia, dobrostan dziecka,
jego wygląd zewnętrzny, stan emocjonalny, analizują pojawiający się kryzys podczas
rozstania, analizują relacje z rówieśnikami,
21) Wszystkie niepokojące opiekunów sytuacje dotyczące dziecka np. podczas porannego
przyjęcia do żłobka (zadrapania, siniaki, guzy na czole, nie świeże ubranko, itp.) muszą
zostać wyjaśnione z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.
5
22) Pracownik, który ma świadomość, iż dziecko doznało jakiejś krzywdy np. znęcania
fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej
ostrożności w kontaktach z nim, wykazując zrozumienie i wyczucie. Takie doświadczenia
mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź
nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować
z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic
23) Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy żłobka
i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
24) Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z opiekunem poza godzinami pracy żłobka,
dozwolone są środki: służbowy telefon; służbowy e-mail; służbowy komunikator; dziennik
elektroniczny.
25) W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub
towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do
utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych dzieci, opiekunów i pracowników.
26) W przypadku, kiedy pracownik żłobka zauważy niepokojące zachowanie dziecka lub
niepokojącą sytuację dotyczącą dziecka, zobowiązany jest postępować zgodnie
z instrukcją postępowania oraz niezwłocznie poinformować dyrektora o zaistniałym fakcie.
27) Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników
żłobka.
28) Każdy pracownik żłobka zobowiązany jest znać i przestrzegać zapisy niniejszego
dokumentu, co potwierdzone będzie własnoręcznym podpisaniem stosownego
oświadczenia (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów).
ROZDZIAŁ 4
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
1) Przemoc wobec dzieci to:
1.stosowanie kar cielesnych, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała (bicie,
szarpanie, popychanie, krępowanie ruchów, duszenie)
2. zadawanie cierpień psychicznych – agresja werbalna, która ma wywołać poczucie
zagrożenia i lęk, zastraszanie i poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie, manipulowanie
poczuciem winy, niszczenie ulubionych zabawek, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych,
3. wykorzystywanie seksualne (przemoc seksualna): gwałt, molestowanie, prezentowanie
treści pornograficznych, ekshibicjonizm, podglądanie
4. zaniedbywanie, czyli niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna, niezapewnianie mu odpowiedniego
jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa
2) Pracownicy przedszkola w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na
czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich – takich, jak:
1. dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie,
2. dziecko jest głodne i kradnie jedzenie,
3. dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej,
4. dziecko nie ma odpowiedniej odzieży i butów dostosowanych do warunków
atmosferycznych,
5. dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie
trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia,
6. podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne,
niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia,
7. pojawia się niechęć do aktywności fizycznych - dziecko nadmiernie zakrywa ciało,
niestosownie do sytuacji i pogody,
8. boi się rodzica lub opiekuna, wykazuje strach przed powrotem do domu,
9. dziecko „ wzdryga się”, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
10. dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy,
mdłości itp.
11. pogodne dotąd dziecko nagle zaczyna być bierne, wycofane, uległe, przestraszone,
depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
6
12. dziecko jest wycofane, ma trudności w relacjach z rówieśnikami,
13. dziecko nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);
14. w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować
elementy/motywy seksualne;
15. dziecko jest rozbudzone seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;
16. nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka;
17. dziecko używa słów i gestów mogących świadcz o przemocy.
2) Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców lub
opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione.
Niepokojące zachowania rodziców to:
1. rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia
wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka,
2. rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi
losem dziecka,
3. rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża
strofuje dziecko,
4. rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy
lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
5. rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami dziecka,
6. rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa
małoletni;
7. rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;
8. rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;
9. rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie
do sytuacji, wypowiada się niespójnie;
10. rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka;
11. rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub
werbalnym;
12. rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
3) W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy żłobka zgłaszają sprawę
dyrekcji oraz wspólnie podejmują rozmowę z rodzicami, motywując ich do szukania
stosownej pomocy.
4) Każde domniemanie lub podejrzenie krzywdzenia dziecka powinno być potraktowane
poważnie, gdyż brak reakcji na niepokojące sygnały może doprowadzić do tego, że
dziecko nadal będzie krzywdzone/wykorzystywane, a w niektórych przypadkach może się
nawet przyczynić do śmierci dziecka.
5) Pracownicy są świadomi odpowiedzialności karnej za niepodjęcie odpowiednich działań
w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.
ROZDZIAŁ 5
ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA
KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ OPIEKUNA/PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ,
INNEGO UCZNIA LUB OPIEKUNA
1) Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez
osoby trzecie, związane ze żłobkiem tj. pracownicy żłobka, wolontariusze, organizacje
i firmy współpracujące ze żłobkiem:
1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu,
wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do
zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej
zagrożenie.
Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku
podejrzenia innych przestępstw - do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości
popełnienia przestępstwa.
7
W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane,
dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie dziecka oraz opis sytuacji z
najważniejszymi faktami.
W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje
się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia
telefonicznego;
2. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej lub
psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do
zadbania o bezpieczeństwo dziecka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie
powinien zawiadomić dyrekcję, aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;
3. Jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec dziecka np. krzyki,
niestosowne komentarze - zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo dziecka
i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie dyrekcji, aby
mogła przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć
współpracę.
2) Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez
osobę nieletnią:
1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na
zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest
do zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby
stwarzającej zagrożenie.
Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby ta wezwała i przeprowadziła rozmowę
z opiekunami dziecka i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony.
Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym
powyżej.
2. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej
lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania
o bezpieczeństwo dziecka i odseparowania go od osoby krzywdzącej.
Ponadto zawiadamia dyrekcję lub sam przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka
i osoby nieletniej podejrzanej. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd
rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
3) Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez
jego opiekuna:
1. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej
lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo
dziecka. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to
niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka. Informuje o możliwości
udzielenia wsparcia psychologicznego.
W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy,
zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na
piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd
w sytuację rodziny;
2. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko jest zaniedbane lub jego opiekun jest
niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo dziecka.
Powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu
możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego.
Jeśli sytuacja dziecka się nie poprawi, zobowiązany jest powiadomić ośrodek pomocy
społecznej.
3) W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka należy uzupełnić Kartę
Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
8
ROZDZIAŁ 6
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DZIECKA
1) Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10
maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o
ochronie danych):
2) W związku z wykonywaniem zadań służbowych/obowiązków pracowniczych w żłobku,
każdy pracownik żłobka zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji
i wiadomości uzyskanych w związku z zatrudnieniem i przy okazji tego zatrudnienia
(tajemnica służbowa) oraz do stosowania się do przepisów o ochronie danych osobowych
( RODO).
3) Pracownik żłobka ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które
przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych
przed nieuprawnionym dostępem.
4) Pracownik żłobka może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub
edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób
uniemożliwiający identyfikację dziecka.
5) Pracownik żłobka nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani
o jego rodzicach/opiekunach. Może ,w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach,
skontaktować się z rodzicem/opiekunem dziecka i zapytać o zgodę na podanie jego
danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody,
pracownik żłobka podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna
małoletniego.
6) Pracownik żłobka nie może kontaktować przedstawicieli mediów z małoletnim, nie
wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego
sytuacji rodzinnej. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przeświadczony,
że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
7) W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane
pomieszczenia przedszkola. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje
Dyrektor.
2. Dyrektor przedszkola, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym,
poleca pracownikowi sekretariatu przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji
materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie
żłobka dzieci.
ROZDZIAŁ 7
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
1) Pracownicy żłobka mają obowiązek zapewnić ochronę wizerunku dziecka.
2) Pracownikowi żłobka nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie żłobka bez pisemnej
zgody opiekuna małoletniego.
3) W celu uzyskania zgody na utrwalanie wizerunku dziecka , pracownik ma obowiązek
skontaktować się w tej sprawie z opiekunem małoletniego i od niego uzyskać taką
zgodę.
4) Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych
opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
5) Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie
wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
6) Upublicznienie przez pracownika żłobka wizerunku ucznia utrwalonego jakiejkolwiek
formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna.
7) Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy opiekuna poinformować o tym, gdzie
będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie
9
wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach
promocyjnych.
8) Należy upewnić się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie
ma do nich dostępu bez nadzoru.
9) Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy
zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci.
ROZDZIAŁ 8
ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA DZIECKA PO UJAWNIENIU KRZYWDY
1) W przypadkach bardziej skomplikowanych, budzących wątpliwości lub gdy osoby
odpowiedzialne za realizację Standardów uznają to za konieczne Dyrektor powołuje
Zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca
dziecka.
2) Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej
krzywdy.
4. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc uczniowi będzie niezbędna od razu
oraz w dalszej perspektywie czasu oraz tworzy PLAN POMOCY DZIECKU.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez żłobek czynności w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
b) wsparcia, jakie placówka zorganizuje dziecku i rodzinie;
c) skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
potrzeba.
ROZDZIAŁ 9
PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIE KARTY”
1) Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez żłobek, ale
też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
2) Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
3. Procedura „Niebieskie Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania
interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale 3.
4. Procedura „Niebieskie Karty” stanowi oddzielny dokument Żłobka Mini Odkrywcy
w Mesznej .
5. Procedura „Niebieskie Karty” stanowi załącznik nr 4 niniejszych standardów.
ROZDZIAŁ 10
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES
KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU
PRZEDSZKOLA DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
1) Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2) Dyrektor żłobka wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
3) Osoba wyznaczona przez dyrektora monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich
naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr
zgłoszeń i proponowanych zmian.
4) Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania
wśród pracowników żłobka (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik
nr 5 do niniejszego Standardu.
5) Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz
sporządza z nich raport, który przedstawia dyrektorowi żłobka.
6) W ankiecie pracownicy żłobka mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać
naruszenia Standardów w żłobku.
7) W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do
zatwierdzenia dyrektorowi.
10
8) Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom żłobka
nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
ROZDZIAŁ 11
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI
I ICH STOSOWANIA
1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem żłobka ogólnodostępnym dla
wszystkich pracowników , rodziców i opiekunów dzieci uczęszczających do żłobka.
3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami/opiekunami w danym roku
szkolnym, przy czym rodzic/opiekun podpisuje stosowne oświadczenie, że zapoznał się
z zapisami (załącznik nr 6 do niniejszych Standardów).
ROZDZIAŁ 12
MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem jest osoba wskazana przez dyrektora placówki.
2. Osoba, o której mowa powyżej jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów
i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz zaproponowanie zmian
w Standardach Ochrony Małoletnich.
ROZDZIAŁ 13
ZAPISY KOŃCOWE
1) Dokument - STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W ŻŁOBKI MINI ODKRYWCY W
MESZNEJ - wchodzi z życie z dniem ogłoszenia.
2) Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników żłobka i rodziców,
w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników i w kąciku
dla rodziców oraz na stronie internetowej żłobka.
3) Pracownicy rozpoczynający pracę w żłobku zobowiązani są do zapoznania i stosowania
się do Polityki Ochrony Dzieci.